شرکت سبحان دارو در سال ۱۳۵۵ با نام شرکت آرایشی بهداشتی سویران و با مشارکت و دانش فنی شرکت Ciba Geigy (نوارتیس فعلی) طراحی و ساخته شد. این شرکت در سالها فعالیت خود، به عنوان یکی از پیشگامان تولید داروهای حوزه اعصاب و روان شناخته شده است و در زمره یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارویی کشور، هم از منظر تولید تعدادی و هم از منظر ارزشآفرینی ریالی، مطرح است. شرکت سبحان دارو در مسیر افزایش ارزش آفرینی خود تنها به افزایش قیمت محصولات دارویی و رشد ریالی فروش بسنده نکرده و از سال گذشته، افزایش تنوع تعدادی محصولات تولیدی خود را یکی از استراتژیهای اصلی در نظر گرفته است. سبحان دارو به کمک این استراتژی توانسته است با تولید بین ۶۰ تا ۷۰ نوع محصول در ماه، منجر به افزایش قابل توجه فروش پخش به داروخانه محصولات خود شود.
از دیگر استراتژیهای در حال اجرا در شرکت سبحان دارو میتوان به افزایش تمرکز و توجه به تحقیق و توسعه، تولید و عرضه محصولات دارویی جدید اشاره کرد. در این راستا سبحان دارو در سال گذشته موفق به معرفی ۱۳ محصول جدید به بازار دارویی کشور شده است. این استراتژی با جدیت در شرکت سبحان دارو دنبال میشود و به جرأت میتوان گفت در حال حاضر سبحان دارو یکی از فعالترین شرکتهای داروسازی در حیطه تحقیق و توسعه محصولات جدید بوده و پایپلاین ارزشمندی دارد.
سبحان دارو همچنین با درک اهمیت روزافزون بازاریابی، برند سازی و گسترش روابط عمومی شرکتهای داروسازی در توسعه آنها، استراتژیهای توسعهای خود در این زمینهها را آغاز کرده و شاهد پیشرفتهای قابل توجهی بوده است.
علاوه بر اینها، سبحان دارو تلاش میکند خود را محدود به امکانات و شرایط فعلی شرکت نکند و با ارزیابی دقیق بازارهای دارویی در کشور و دنیا، و سنجش نیاز شرکت، هلدینگ بالا دستی و جامعه، گامهای مؤثری در توسعه امکانات و خطوط تولیدی خود بردارد.
در این راستا، پروژه بهسازی خط قطره خوراکی شرکت به منظور امکان بهرهگیری از ظرفیت موجود این خط برای تولید شکل دارویی جدیدِ ویالهای خوراکی، با موفقیت به اتمام رسیده و به زودی شاهد تولید و عرضه محصولات جدید شرکت سبحان دارو در این شکل دارویی به بازار دارو و مکملهای کشور خواهیم بود. همچنین با توجه به ظرفیت تولیدی بالای شرکت سبحان دارو و افزایش نیاز به بخشهای پشتیبان، ساخت انبار دارویی متمرکز کلید خورده و بهزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
سبحان دارو در حال حاضر دارای سه خط تولیدی جامدات، نیمه جامدات و قطرههای خوراکی است. این خطوط با ظرفیت تولیدی سه شیفت در شبانه روز فعال هستند. برنامههایی برای افزایش ظرفیت تولیدی این خطوط از طریق افزایش تعداد دستگاههای در حال کار در حال اجراست. امکان ساخت دو خط دارویی جدید نیز در فضای شرکت سبحان دارو و با استفاده از ظرفیتهای بنیادین این شرکت در حال بررسی است که به زودی نهایی شده و وارد فاز اجرایی خواهند شد.
همان طور که گفته شد، شرکت سبحان دارو در راستای استراتژیهای خود در یک سال گذشته ۱۳ محصول جدید به سبد داروهای خود اضافه کرده است. غالب این داروها در حوزه تخصصی این شرکت، یعنی داروهای مغز و اعصاب، قرار دارند. در این میان یکی از محصولات شاخص ارائه شده به بازار، قرص زانیسد (آلپرازولام) ۲ میلیگرم پیوستهرهش است که برای نخستین بار توسط شرکت سبحان دارو تولید و عرضه شده است.
بیشک تولید این محصولات علاوه بر ارزش آفرینی برای شرکت و سهامداران، نقش مهمی در تأمین نیازهای دارویی افراد جامعه و افزایش دسترسی همگان به داروهای باکیفیت ایفا خواهد کرد.
همان طور که ذکر شد، تمرکز بر نوآوری و توسعه محصولات جدید از استراتژیهای اصلی شرکت سبحان دارو است. در این راستا شرکت سبحان دارو علاوه بر حفظ توجه به تداوم تولید و عرضه محصولات جدید، به ویژه در حیطه داروهای حوزه مغز و اعصاب، بر گسترش استفاده از ظرفیت خط نیمه جامدات خود نیز تمرکز کرده و در نظر دارد سبد محصولات خود در این حوزه را نیز کاملتر کند.
شرکت سبحان دارو همچنین توسعه خطوط دارویی و افزایش تنوع اشکال دارویی خود را مدنظر دارد و علاوه بر عرضه سبد ویالهای خوراکی خود تحت یک نام برند چتری ویژه در آیندهای نزدیک، با جدیت در حال تلاش برای ورود به حوزههای جدیدتر است که به امید خدا در آینده نزدیک آغاز خواهند شد. هدف اصلی این شرکت از مشارکت در این رویداد، تقویت جایگاه برند سبحان دارو به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در صنعت داروسازی کشور و نمایش توانمندیهای تولیدی، علمی و تحقیقاتی شرکت است. نمایشگاه ایران فارما علاوه بر معرفی دستاوردها، بستری ارزشمند برای تعاملات بینالمللی و داخلی، شبکه سازی با شرکتهای دارویی و بازرگانی و توسعه همکاریهای استراتژیک به شمار میرود. از این رو، رویکرد ما بیش از آنکه صرفاً بر معرفی محصولات متمرکز باشد، بر ارتقای برندسازی و تثبیت جایگاه سبحان دارو در سطح ملی و منطقهای قرار دارد.
با این حال، در این نمایشگاه اطلاعرسانی در خصوص محصولات جدیدی که بهتازگی وارد بازار کردهایم نیز انجام خواهد شد.
امید است حضور یکپارچه هلدینگ و شرکتهای تابعه در ایران فارما امسال، به تثبیت جایگاه برند برکت و معرفی هرچه بهتر توانمندیهای گروه در صنعت داروسازی کشور کمک شایانی کند.
دستیابی به جایگاه سه شرکت برتر صنعت داروی کشور در حوزه فرآوردههای دارویی انسانی از طریق تحقق اهداف کلان زیر:
حداکثرسازی سودآوری برای سهامداران
ارتقای بهرهوری و افزایش چابکی عملیاتی
ایجاد و حفظ حسن شهرت و برند معتبر نزد مشتریان
ارزشآفرینی پایدار برای جامعه
نوآوری و توسعه مستمر سبد محصولات
-
آرمان نصراللهی - داروساز و مدیرعامل شرکت سبحان دارو
-
شماره ۶۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس






نظر شما